Muzeum Tatra

Technicky zaměřené návštěvníky Valašského království dokáže spolehlivě nalákat muzeum kopřivnické automobilky. Nejucelenější sbírka dopravních prostředků Tatra čítá na 52 osobních i nákladních automobilů, mezi nimiž najdete i řadu prototypů a historických unikátů. K tomu je potřeba připočítat osm originálních podvozků, proslavených zejména na nákladních automobilech, a 21 typů motorů.

Před hlavním vstupem, ještě mimo placené prostory muzea, vás uvítá největší exponát pocházející z dílen Tatry – rychlíkový motorový vagón zvaný „Slovenská strela“ vyvedený v tmavě červené barvě. Vůz navržený v roce 1934 měl být ve své době jako jediný provozovaný bez přípojných vagónů a sloužit k rychlé přepravě cestujících. Na trati dokázal dosáhnout rychlosti až 130 km/h a cestu z Prahy do Bratislavy zkrátil z 351 minut na 260,5 minuty, což už je znatelný rozdíl. Bohužel po druhé světové válce byly vozy odstaveny z pravidelného provozu a sloužily spíše už jen pro vládní delegace. V roce 1960 byl vůz M 290.002 předán podnikovému muzeu Tatra a od té doby na koleje nevyjel, což je rozhodně škoda.

Reklama

Nedá se jednoznačně vyzdvihnout, který z exponátů patří mezi to absolutně největší lákadlo muzea. Pro někoho to může být replika prvního vyrobeného automobilu, Tatry Prezident, jiný zas ocení množství prototypů, z nichž se jen část dočkala sériové výroby. Najdete zde kupříkladu velmi dobře známou 613, ale v provedení kabriolet, závodní 603 a sanitní vůz na bázi T603. O prototypy není nouze ani mezi nákladními vozy. Stačí se zadívat pozorněji a už vám bude jasné, že před vámi nestojí sériová podoba.

Muzeum vlastní i několik skutečných unikátů. Mezi nákladními vozy najdete Tatru, se kterou Karel Loprais vyhrál rallye Paříž-Dakar, Tatru 805 cestovatelů Hanzelky a Zikmunda i Tatru 815 GTC, která v roce 1987 vyrazila na expedici Tatra kolem světa.

Přestože se výroba Tatry točí zejména kolem automobilů, ať už sportovních, osobních či nákladních, najdeme v muzeu i několik výjimek. Kromě zmiňovaného motorového vagonu jsou to ještě aerosaně Tatra V855, konstrukčně vycházející z Tatry 87, a inspekční drezína z období první republiky.

V muzeu je instalováno sedm audiovizuálních boxů, rozmístěných v jednotlivých sekcích, kde se můžete detailně seznámit s historií závodu i vidět zajímavé záběry například z testování vozidel. Zvláště průjezd testovací dráhy Tatrou 815 je velmi efektní.

Otvírací doba

květen-září: Út-Ne 9-17

říjen-duben: Út-Ne 9-16


Interneotvé stránky: http://www.tatramuseum.cz

Reklama